Doorgeschoten ICT

ICT, of automatisering, is doorgaans zeer nuttig, of veraangenaamt het leven in vele opzichten. Soms echter schiet het door: dan is een nieuwe toepassing bepaald geen aanwinst, of is het gebruik zo ingewikkeld, dat we niet van een verbetering kunnen spreken, in welk opzicht dan ook. Zoiets wordt vaak veroorzaakt doordat het bedrijf of instelling steeds efficiënter wil werken, maar daarbij de belangen van de eindgebruikers uit het oog verliest.

Het gebeurt ook wel eens dat er een product ingevoerd wordt dat gebreken vertoont. Vaak denkt men dan: het hoort erbij, wel zullen er wel mee leren leven. FOUT! Het kan en moet beter; en vaak is er niet eens zoveel nodig om het product of toepassing beter te maken.

En tenslotte zijn er situaties waarbij het vroeger veel beter ging, ook zonder ICT.

Dit is mijn mening - anderen kunnen daar best anders over denken.

Disclaimer: ik laat ICT van de overheid, zoals bijvoorbeeld de ICT problemen bij de Belastingdienst, buiten beschouwing. Elders wordt daar al genoeg aandacht aan besteed.

Voorbeelden van wat ik beschouw als doorgeschoten of mislukte ICT. Opmerking: bij deze voorbeelden staan de nieuwste bovenaan.