dinsdag 28 november 2023

NPO Start Plus start niet meer zo goed ...

Sinds geruime tijd gebruiken we hier thuis NPO Start Plus. Het abonnementsgeld is gering, en je kan alles van NPO uit het verleden en zelfs veel voor de toekomst bekijken.

We doen dat via een app op een iPad, en streamen dat via een Chromecast naar onze wat oudere, niet al te slimme TV. Prima!

We kregen een melding dat er een nieuwe versie van de app beschikbaar was. Altijd benieuwd naar nieuwe en verbeterde functies hebben we die geïnstalleerd. Reuze teleurstelling, want casten naar de Chromecast is opeens niet meer mogelijk! Stom! 

Zoeken op internet levert de volgende reactie van de NPO op: "Door de wijziging naar het nieuwe platform van NPO Start is casten tijdelijk niet mogelijk met de iOS app. we doen ons uiterste best dit zo snel mogelijk toe te voegen aan de app. Excuses voor het ongemak."

En terug naar de vorige versie? Dat kan dus niet volgens de NPO : "We doen de vernieuwing heel bewust gefaseerd en gecontroleerd, om niet het risico te lopen dat we offline gaan. Eerst een stabiele basis, dan functionaliteiten toevoegen. Het in de lucht houden van het oude platform in deze overgangsperiode is om verschillende redenen geen optie. Dat heeft enerzijds met capaciteit te maken: alle tijd en energie van onze medewerkers is nodig om de vernieuwing nu door te voeren. We kunnen de redactie en het beheer van het oude platform er niet even bij doen. Anderzijds spelen financiën een rol. Twee platformen in de lucht houden, leidt tot dubbele kosten. Als mediaorganisatie die met publieke middelen wordt gefinancierd, vinden wij dat niet wenselijk en verantwoord."

Ik heb er maar één woord voor.