Spam - dat wil zeggen ongewenste email - is vaak een probleem. In de eerste plaats wordt het hele internet ermee belast, zodat de internet infrastructuur zwaarder uitgevoerd moet worden om al het dataverkeer te kunnen verwerken. De kosten daarvan worden afgewenteld op de gebruikers, waaronder wijzelf. In de tweede plaats kunnen onze mailboxen er mee overstroomd worden. Irritant.
Maar sinds enige jaren hebben de meeste providers er wat op gevonden: spam wordt al afgevangen op de servers, en in de meeste gevallen meteen weggegooid. Prima!
Zo ook bij KPN, waarbij de twijfelgevallen in een aparte map van de webmail worden geplaatst. Dat lijkt handig maar is het niet, omdat het in zeker 95% van deze gevallen geen spam betreft, en speciaal als het om nieuwsbrieven gaat waar je een abonnement op hebt. Dit is problematisch als je geen webmail gebruikt, maar een mailprogramma op je computer, zoals Outlook of Thunderbird. Dan moet je nog steeds af en toe inloggen op de webmail om aan te geven dat iets geen spam is. Daar zit je niet op te wachten.
Niet getreurd: bij de webmail kan je bij de instellingen opgeven welke verzenders altijd vertrouwd kunnen worden. Dat lijkt echter niet te werken. Dan maar contact gezocht met de helpdesk, met name over het tegenhouden van nieuwsbrieven. Na veel heen-en-weer geschrijf met deze helpdesk krijg ik o.a. het volgende: "Wij hebben de berichten van deze partij reeds meerdere malen door onze spamfilter leverancier laten analyseren en deze is daarbij meerdere keren vrijgegeven. Toch keert de blokkade telkens terug. Dit komt doordat een grote groep ontvangers de nieuwsbrieven als ongewenst blijft aanmerken. Andere ontvangers (zoals u) beschouwen het bericht echter wel als gewenst." Met andere woorden: de schuld wordt bij anderen gelegd: als die aangeven dat iets spam is, heb ik daar last van. En verder ontving ik nog deze opmerking: "Filters in de mail werken bewust niet op de spam map." Dus: je kan zelf regels instellen tot je een ons weegt, maar dat helpt niet.
Ik heb al enige malen aangegeven dat deze hele opzet niet in orde is, maar er is bij mijn weten geen actie ondernomen. Dit kan beter!